Al in 1930 werden de eerste plannen gesmeed om in Zandvoort een racecircuit aan te leggen. Het duurde nog tot 3 juni 1939 voor er een eerste autorace werd verreden op een stratenparcours in deze idyllische badplaats. De races op Zandvoort bleken een succes, maar de tweede wereldoorlog brak aan. Het gerucht gaat dat de toenmalige burgemeester van Zandvoort de Duitse bezetter zover heeft gekregen een brede, lange weg door Zandvoort te leggen, die voor de Duitsers na de oorlog dienst kon doen als paradeweg, maar stiekem ook een belangrijk onderdeel van het beoogde racecircuit kon worden.
We weten allemaal dat de Duisters capituleerden in 1945, dus kon het racecircuit opnieuw worden aangelegd, mét deze en andere door de Duitsers verbrede wegen. In 1948 werden de eerste internationale races gehouden op dit nieuwe circuit en in 1952 ging het deel uitmaken van het Formule 1 circus, onder de naam Dutch Grand Prix. Dit circuit werd beroemd en berucht als een wedstrijd waarin het echt om de vaardigheden van de coureurs ging, want het bochtenwerk en dan met name de wereldberoemde Tarzanbocht maakten inhaalmanoeuvres tot een waar huzarenstukje.
Commercie zorgt voor Nederlandse domper
In de jaren ’80 besloot Ecclestone de Formule 1 nog commerciëler te maken. Het circuit Zandvoort voldeed langzamerhand steeds minder aan de eisen en voorwaarden om nog mee te kunnen in de formule 1. Dringende verbouwingen bleken nodig om de licentie te kunnen behouden. Helaas besloot de F1-organisatie in 1985 dat Zandvoort geschrapt moest worden als officieel F1-circuit.
Maar na 35 jaar en met diverse aanpassingen keert dit iconische circuit terug op het hoogste raceplatform en niet zonder reden! Want wat maakt dit circuit nu zo bijzonder? Waarom kijken veel van de coureurs uit naar de terugkeer van dit circuit? Omdat de Dutch Grand Prix een aantal unieke en spectaculaire elementen bevat die we graag even belichten.
De bocht der bochten
Allereerst hebben we de “Arie Luyendykbocht”; een enorme berg zand aan het begin van het lange rechte stuk, met een enorme kombocht die daar spectaculair overheen dendert. Bovendien is er sprake van een aardig hoogteverschil in die bocht, dat nog iets aan het spektakel toevoegt. Renners kunnen naast elkaar door deze bocht heen manoeuvreren, om vervolgens bij het ingaan van de volgende bocht te laten zien welke coureur de grootste ballen heeft en het laatst op de rem durft te trappen en hier polo-position pakt.
Die volgende bocht is niet zomaar een bocht, maar de wereldberoemde Tarzanbocht. Dit is een bocht waar een wedstrijd beslist kan worden, zo blijkt uit het verleden. Voorheen was deze bocht berucht vanwege het feit dat vele renners zich hierin verloren en de race niet konden uitrijden. Hoewel er qua veiligheid veel verbeterd is aan deze bocht, zullen de teambazen waarschijnlijk toch peentjes zweten wanneer hun coureurs deze bocht insturen. Deze bocht laat zien uit welk hout je als coureur gesneden bent: ga je voor veilig of rem je onverschrokken laat om een concurrent in te halen?
Wij houden van Oranje (en van red bull)
Nog een extra dimensie is de “Hollander”. Waar supporters over de hele wereld laten zien veel over te hebben voor hun sport laat de Nederlander zien nét even iets extra’s te willen doen om de sfeer op te krikken. Waar het “Oranje Legioen” de afgelopen jaren in België liet zien hoe wij sport beleven, zullen we dat waarschijnlijk dit jaar nog meer tonen wanneer de deuren van ons eigen circuit Zandvoort weer opengaan. De sfeer en de beleving van de supporters zal naar verwachting proporties aannemen die we alleen in het voetbal gewend zijn. Al met al kijken we uit naar een waar spektakel op eigen bodem. Wij hebben er zin in!
(De trainingen en races worden uitgezonden op de zes Ziggo Sport Totaal-kanalen. Deze zijn van 2 tot en met 7 september gratis. Ook als je geen Ziggo-abonnement hebt kun je dus kijken)