Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen is één van de oudste circuits waarop de F1 gereden wordt. Dat niet alleen, het wordt door vele huidige en oud-coureurs vanwege haar ligging ook beschouwd als mooiste circuit. Het werd al in 1921 aangelegd en viert dus haar 100 verjaardag. In 1950 (het startjaar van het huidige WK) reden de formule 1 wagens er voor het eerst overheen.
Van 1969 tot 1983 is het circuit op aandringen van vooral de coureurs zelf afwezig geweest op de WK-kalender, omdat vanwege enkele dodelijke ongevallen het parcours te gevaarlijk gevonden werd. Na vele aanpassingen keerde dit parcours in nieuwe vorm in 1983 terug en is sindsdien het niet meer weg geweest uit de F1 agenda.
Lekker bochtig
Het circuit bestaat uit 19 bochten; trage, snelle en haarspeldbochten. Het is met zijn lengte van 7,004 km het langste circuit van de F1. Bovendien heeft het met een hoogteverschil van 102,2 meter tussen het hoogste en het laagste punt ook het hoogterecord te pakken. Een derde, wellicht minder florissant, record is dat dit circuit het enige is waar er al 20 edities achter elkaar in de regen wordt gereden. Een voordeel voor Max zou je denken, maar gek genoeg heeft hij hier nog nooit gewonnen. Zijn hoogste notering op dit parcours was 3e, in 2020. Degene met de meeste overwinningen op dit parcours is nog altijd Michael Schumacher.
Een bochtencombinatie die door vele coureurs als één van de meest legendarische van de wereld wordt beschouwd is de Eau Rouge, gevolgd door de Raidillon. Deze laatste wordt omschreven als een muur van 240 meter, die je ingaat wanneer je net een flinke afdaling hebt gehad, waar coureurs met snelheden van bijna 300 km per uur uit komen. Maar wat deze bocht pas echt spectaculair maakt, is dat deze ook nog eens bergop loopt met een hellingspercentage van 17%, waardoor je hem zo goed als blindelings ingaat, vanwege het hoogteverschil van 24 meter.
Favoriet van velen
Vele bochten en rechte stukken verder komen we nog een andere noemenswaardige bocht tegen: de bus-stop, dit vooral vanwege zijn naam. Voor deze rechts-links chicane moeten de rijders afremmen van 315+ naar ongeveer 70 km/u. Vóór 2007 was dit een nog een dubbele chicane, maar sinds 2007 is dit aangepast. De organisatie had destijds geld nodig en klopte hiervoor aan bij de Belgische overheid. Deze wilde wel geld verstrekken, mits er op die plaats een bushalte geplaatst werd, die de rest van het jaar als zodanig gebruikt kon worden, vandaar de naam van deze bocht.
Zo heeft dit circuit in 100 jaar tijd enkele drastische metamorfoses ondergaan. Ondanks – of juist dankzij – deze aanpassingen hoort dit circuit bij de meest legendarische van alle en wordt hij ook als één van de favoriete circuits gezien door fans, vele coureurs, zo ook onze Max. Laten we hopen dat hij er dit weekend wel zegeviert!