In de buurt van Milaan ligt één van de oudste circuits van de F1, de Autodromo Nazionale di Monza. De eerste versie van dit parcours werd al in 1922 gebouwd. Het moest en zou het snelste circuit worden, waarbij coureurs het hele parcours van maar liefst 10 km lang zonder te remmen konden afleggen. Deze ambitie bleek echter te gevaarlijk voor de coureurs en zelfs het publiek kwam hier niet ongeschonden uit. Na vele aanpassingen is Monza nog steeds het snelste circuit van de Formule 1 en in 1971 werd het snelheidsrecord gevestigd: een gemiddelde baansnelheid van 242 km/h.
Niet alleen de meeste races, ook de snelste!
Dit tot de verbeelding sprekende circuit ademt geschiedenis. Je proeft aan alles dat hier historische races zijn gereden. Sinds 1950 wordt hier de Formule 1 gereden. Slechts 1 maal, in 1980, werd de Grand Prix van Italië op een andere locatie gereden vanwege een grote verbouwing. Dit jaar wordt het dus tijd voor de 70e grand prix van Italië. Een mijlpaal!
De lengte van de baan is 5,793 km en het heeft 11 bochten. In de loop der jaren is het circuit zo aangepast dat het voor de coureurs niet meer mogelijk is om ook vol gas door alle bochten te scheuren. De start is op een lang recht stuk waar je met snelheden van boven de 350 km/h op de eerste chicane afstevent, welke is aangelegd om de coureurs af te remmen en het circuit veiliger te maken.
Go Max!
Twee jaar geleden zorgde Charles Leclerc ervoor dat Italië in extase raakte, omdat hij met zijn Ferrari in hún Italië de overwinning pakte. Natuurlijk zullen de Italianen weer op de banken staan voor de Ferrari wagens, maar wij zullen uiteraard al onze hoop op Max Verstappen vestigen. Wie weet zit er dit jaar wel een snelheidsrecord in voor hem. We gaan het zien!
Wil je zelf ook ervaren hoe het is om op het snelste circuit te racen? Boek dan onze simulator en race door Italië. Wil je Max aanmoedigen? Kijk dan hier of er nog tickets beschikbaar zijn.